Saturday, July 28, 2012

NAPE TAK PUASA YA ANAK2...

Bulan Ramadhan dah masuk hari kelapan kita berpuasa dan terawikh nak masuk malam ke-9. Hmm..macam2 ragam cikgu tengok anak2 cikgu berpuasa....ni cikgu nak citer yang sesi petanglah. 

Macam mana ni puasa boleh mendidik kita jadi lebih baik tapi bab makan ni tak tahan ya. Bila cikgu tanya ramai juga yang lelaki ni tak puasa ya..x cukup kuat iman tu nak tahan lapar dan dahaga...


Hahhh...kan dah kantoi...minum air ya...rajin semua ambil air sembahyang kat bilik wudhu' dan tandas..sebelum ni berleka2 je ambil air sembahyang kat tempat wudhu' yg jauh dari surau tapi bulan Ramadhan ni Alhamdulillah baik plak semua nak masuk bilik wudhu' ya..dan semua ambil air sembahyang di depan toilet lelaki...dan semua boleh je dengan segera solat. Cuma ada juga yang leka2 lambat ya tak nak solat jamaah sebab nak solat ekspress. Memang apa yang kita buat tu orang tak nampak tapi Ingat ya anak2 Allah lihat apa yg kita buat ni...bayangkan ada yang cikgu paling kesian bila ibu bapa kamu tak tahu pun kamu tak puasa tapi kamu berlakon macam pose...bila buka puasa awak jugalah paling beria ya...cikgu harap yang dah batal puasa tu baik mengaku je dengan ibu bapa daripada bohong mereka. Kurang keberkatan hidup kita tau.

Antara tips untuk yang susah sangat nak puasa ni...

1. Jangan dekat dengan gang2 kamu yang sama spesis ngan kamu sebab aura nak buka pose tu mmg kuat goda kamu.
2. Pastikan korang sahur tau....makan kurma tu....beri tenaga sket..
3. Dekatkan diri dengan gang tadarus..masa tadarus jangan plak lari....bagi aura positif tu so nafsu akan kuat ikut nak buat baik
4. Azam dalam diri nak berusaha untuk pose penuh : Amalkan doa ini...yg cikgu ajar masa tazkirah semalam...
"Ya Allah jadikan aku orang yang sentiasa mengingatimu (berzikir), bersyukur akan nikmatmu dan sentiasa memperelok amal ibadatku."
5. Solat kena didik diri mesti buat jangan ditinggal. Sebab bulan Ramadhan ni bulan ibadat..bagus yang rajin gi terawikh tapi kalau solat wajib tak buat tak jadi juga tu...tiang agama perlu didirikan...
6. Elakkan pergi bazar Ramadhan sebab dikhuatiri banyak aura negatif kat sana (macam aura orang tak sola, orang ponteng pose, orang menipu, orang mengumpat, pakai seksi dll). Jangan dikunjungi hari2 tau...kalau tolong ibu bapa berniaga tu lainlah ni saja2 ronda2..
7. Rajin2 pandang benda2 yang boleh dapat pahala macam wajah ibu bapa(elakkan asyik pandang gambar makwe dan pakwe), gambar Kaabah, Al Quran (pandang je dah dapat pahala..klu baca lagi besar pahalanya) dan wajah /gambar org alim dan ulama'.  

Moga dengan doa ini jika hari2 kita amalkan Allah akan memberi hidayah kepada kita untuk lebih tabah dalam menjalani kehidupan seharian.

oklah..

1 comment:

Anonymous said...

jangan main mercun...