Saturday, January 15, 2011

Belajar seumur hidup

Assalamualaikum...

Cemburu, iri hati, tumpang gembira dan cemburu lagi...
Pada usia memasuki pertengahan zohor ni cikgu rasa sangat cemburu melihat rakan-rakan seangkatan yang telah pun menamatkan pengajian pada peringkat master dan phd. Tekun dan begitu bersemangat untuk belajar. Cikgu guna perkataan tekun kerana pada pandangan cikgu tekun tu menggambarkan kerajinan yang tidak mengenal waktu. Sentiasa rajin. Cikgu kagum dengan mereka walaupun dah berkahwin dan beranak tapi masih mencari waktu untuk memajukan diri. Kita? Cikgu sendiri macam mana? Bukan nak membela diri tapi setiap hari setiap masa manusia itu belajar. sama ada secara formal atau tidak. Mungkin dengan segala kekangan yang cikgu hadapi maka cikgu belajar secara tak formal. Menghadiri kuliah dhuha di surau, kuliah maghrib di masjid, mendengar tazkirah dan ceramah melalui blog dan youtube. buat masa ini itu saja pilihan yang cikgu ada. Dan cikgu terima dengan lapang dada. Moga di situ juga ada keberkatannya.
Itu perihal orang tua. Orang muda di luar sana macam mana? Tekun? Usaha? Cikgu harap dalam hati maing-masing ada satu ruang untuk diletakkan kecintaan pada ilmu. Cintakanlah ilmu, bak kata Saidina ALi bin Abi Talib carilah ilmu kerana ilmu akan menjaga kita. Ank-anak murid cikgu carilah ilmu, cintakanlah ilmu, ilmu itu luas, ilmu itu banyak, ilmu itu penyuluh hidup, ilmu membantu di waktu bila pun.

Anak-anak murid cikgu... cubalah berusaha menjadi umat terbaik ye...cikgu sentiasa ada untuk membantu kamu. marilah kita sama-sama membaiki diri.
Jumpa lagi...

1 comment:

ubksmkkjgutama said...
This comment has been removed by the author.