Friday, November 4, 2011

LEMAHNYA NAK SOLAT CIKGU.....


ANAK-ANAK SMKKU SEKALIAN CIKGU NAK KONGSI SKET PASAL KELEMAHAN ANAK-ANAK YANG SUKA MENGAMBIL MUDAH TENTANG SOLAT NI. BERKEJAR2 CIKGU KAMU NAK SURUH SOLAT. NAPE YA SAMPAI JADI MACAM TU. ADA YANG KATA NTAHLAH CIKGU TAK RASA NAK SOLAT, TAK BERSEDIA NAK SOLAT, JAWAPAN KORANG MEMANG MACAM ARTIS YA....JANGAN PAKSA CIKGU, WALAUPUN TAK SOLAT HATI KAMI BAIK, APA GUNA SOLAT KALAU BUAT MAKSIAT JUGA...MACAM2 ALASAN KORANG BAGI...YANG PEREMPUAN TAK HABIS2 DENGAN UZUR. YANG LELAKI XDE SELIPAR PUN JADI ALASAN TAK NAK SOLAT. DI DUNIA BOLEHLAH LARI DARI GURU2 YANG KAMU KATA KEJAR KAMU TAPI DI AKHIRAT KELAK SAPE NAK TOLONG KITA...INI ADA SATU KISAH YANG MUNGKIN BOLEH JADI PERINGATAN UNTUK KITA SEMUA...RASA CIKGU SEMUA DAH VIEW KAT FB MASING2 TAPI SAJE JE CIKGU POST UNTUK INGATAN KEKAL DALAM BLOG NI... GAMBAR KAT ATAS TU CONTOH ORANG YANG  JAGA SOLATNYA...DALAM PADA TENGOK BOLA SOLAT TETAP DIJAGA....KAT STADIUM DI TEMPAT DUDUK PUN BOLEH SOLAT....YANG PEREMPUAN PAKAILAH BAJU YANG LONGGAR DAN MENUTUP AURAT PAKAI STOKIN GI MANA2 PUN BOLEH SOLAT TAK PAYAH KISAH PASAL TAK BAWA TELEKUNG....

AIR TANGAN ORANG YANG TAK SOLAT
------------------------------------------------

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as.

Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), “kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.”

Nakdijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.

Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. 

Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.

Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.

Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb.

Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak kan?

*Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. 

**Beware apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra’ Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain
memadai diutus melalui Jibril as.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), “As-solah as Solah wa amalakat aimanukum”. 

Maknanya, “Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu” Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak.

★ Hidup bukan untuk makan, tetapi makan untuk hidup.
Jika makan dengan niat ibadah akan mendapat pahala.

1 comment:

ubksmkkjgutama said...

cuma jangan ingat cikgu membenci sampai tak nak dekat dengan orang tak solat, dakwah dan mengingati tetap perlu dilaksanakan...cikgu hanya peringatkan sebab hidayah untuk berubah datang daripada Allah kepada hambanya yang beruntung dan kita juga kena ada niat untuk berubah....